Hej,
Igår var det återigen dags för utvecklingsmöte, denna gång med ett ganska tight schema. Mötet ställde en del frågetecken kring användandet av OpenAL/OgreAL som ljud-wrapper. Det var inte förrän när jag anlände hem vid 3-tiden som jag kunde konstatera att den fungerade utmärkt.
Vi gick dessutom igenom det sprillans nya dialogsystemet och hur vi skall göra kopplingen från/till det via Lua. Det verkar som att vi är ganska väl förberedda för att implementera scripten inom en snar famtid. För närvarande sparas datan för dialogerna i en XML-fil (tänks över) som läses in av C++. I Lua finns events och triggers kopplade till dessa dialoger vi namn, så vid ett givet ögonblick körs en funktion i lua, som kör en i C++, och så skrivs dialogen ut. För närvarande täcker detta våra behov utmärkt.
En av de mer intressanta punkterna på dagordningen var "Japansk Blogg". Alla var inte helt positiva till arbetet/kostnaden det skulle innebära att översätta vår blogg till japanska, men enligt andra fanns det stora vinster med saken. Ingenting är avgjort, och ett växande besökarantal från landet i Öst kan ändra det mesta.
Sov gott
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Vad är Lua?
Lua är ett mycket kraftfullt skriptspråk som är populärt bland speltillverkare. Det används bland annat i spel som World of Worcraft, Far Cry och hör och häpna Grim Fandango(!)
Fördelarna är att man kan styra C++ koden och ändra på saker utan att behöva kompilera om koden. Man kan t.ex. hantera dialoger, scener och nivåer i spelet med Lua. I WoW så sköts hela GUI'et med Lua. Det är inte vår ambition direkt!
Fridens..
Joakim Björnander
Skicka en kommentar