söndag 19 augusti 2007

Utvecklingsmöte

Hej,

Igår var det återigen dags för utvecklingsmöte, denna gång med ett ganska tight schema. Mötet ställde en del frågetecken kring användandet av OpenAL/OgreAL som ljud-wrapper. Det var inte förrän när jag anlände hem vid 3-tiden som jag kunde konstatera att den fungerade utmärkt.

Vi gick dessutom igenom det sprillans nya dialogsystemet och hur vi skall göra kopplingen från/till det via Lua. Det verkar som att vi är ganska väl förberedda för att implementera scripten inom en snar famtid. För närvarande sparas datan för dialogerna i en XML-fil (tänks över) som läses in av C++. I Lua finns events och triggers kopplade till dessa dialoger vi namn, så vid ett givet ögonblick körs en funktion i lua, som kör en i C++, och så skrivs dialogen ut. För närvarande täcker detta våra behov utmärkt.

En av de mer intressanta punkterna på dagordningen var "Japansk Blogg". Alla var inte helt positiva till arbetet/kostnaden det skulle innebära att översätta vår blogg till japanska, men enligt andra fanns det stora vinster med saken. Ingenting är avgjort, och ett växande besökarantal från landet i Öst kan ändra det mesta.

Sov gott

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är Lua?

Joakim Björnander sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Joakim Björnander sa...

Lua är ett mycket kraftfullt skriptspråk som är populärt bland speltillverkare. Det används bland annat i spel som World of Worcraft, Far Cry och hör och häpna Grim Fandango(!)

Fördelarna är att man kan styra C++ koden och ändra på saker utan att behöva kompilera om koden. Man kan t.ex. hantera dialoger, scener och nivåer i spelet med Lua. I WoW så sköts hela GUI'et med Lua. Det är inte vår ambition direkt!

Fridens..
Joakim Björnander