lördag 1 december 2007

Dolly

Puuh, dom senaste dagarna har varit galna.
Det hela började med att jag fick för mig att göra en väldigt simpel 3D version av tetris för att testa det nya Objektsystemet. Under processen fann jag att en metod GameObject::clone() vore väldigt praktiskt, åtminstone i en leveleditor. Detta visade sig vara betydligt svårare än jag tänkt mig. Först och främst måste det beaktas att flera komponenter i ett och samma Objekt kan dela resurer, vilket inte får resultera i att en resurs klonas två gånger. Dessutom måste funktionen faktiskt kunna klona alla de resurser du har referenser till i ett Objekt. Den här funktionen blev ett litet äventyr i sig själv men det är också en funktion jag gärna vill ha, så jag tänker bygga den. Sedan 2 minuter tillbaka har jag en riktigt bra bild över hur funktionerna som krävs skall se ut och jag är mycket nöjd med att de inte kommer påverka det existerande systemet nämnvärt.

Jag önskar att jag hade bilder att visa er men nuförtiden ritar jag mest ASCII-figurer i forum.

Jag hittade dock den här gamla grova skissen på en tidningspojke till spelet:

Inga kommentarer: