torsdag 12 juli 2007

2D > 3D

Hej allesammans!

Som Fredrik sade så är det jag som är tillfälligt ansvarig för 2-dimensionella funktioner i spelet. Grafikmotorn Ogre3d klarar inte att rendera 2D på egen hand. Därför tar vi hjälp av tredjepartsbibliotek som CEGUI (Crazy Eddie's Graphical User Interface). Det är ett C++ bibliotek som numera är integrerat i Ogre3d så det är mycket användarvänligt. Men det räcker inte med CEGUI utan jag håller för tillfället på att koppla samman ytterligare två saker med Ogre3d och Cegui, SDL och Lua.

SDL (
Simple DirectMedia Layer är ett gratis bibliotek för ytterligare möjligheter inom 2d och Lua är ett programmeringsspråk eller ett skriptspråk snarare. Det fina med Lua är att man kan ersätta mycket programmering med skript istället och på så vis kan man göra ändringar (i skripten) och builda programmet igen utan att kompilera om (vilket kan ta väldigt massa tid)

Det första målet jag vill nå när det kommer till funktioner som skall skapas i 2d är en hälsomätare, eller någon sort indikator för hur mycket liv man har. Vi behöver diskutera den funktionen lite mer på morgondagens möte!

Over and out.. (EDIT: Fasiken då, fredrik hade redan använt den - va ocool jag känner mig nu)


Inga kommentarer: