söndag 15 juli 2007

Ny 2D GUI (!)

Hej på er!
Under gårdagens möte gjorde jag och Fredrik stora framsteg på CEGUI-fronten. Men ju mer tid som gick desto mer tvivel växte fram huruvida CEGUI verkligen passar oss? Efter att detta citatet i morse funnits så bestämde vi oss i enhällighet att förmodligen ta bort CEGUI från Skattjaktprojektet - det bekräftade våra tvivel.


" It's not that we hate CEGUI (hate is such a strong word), it's just most of us have realized that there is much room for improvement in the area. I mean, come on, it's the year 2007 and all we have is Taharez-Look? "


Som komplement till CEGUI så hittade vi en annan open source GUI som Fredrik tidigare nämnde. RBGui heter den (www.rightbraingames.com/tech.php). Och det är ungefär vad jag har spenderat dagen åt att försöka fixa. Det var bökigare än vad jag hade trott eftersom RBgui är beroende av en del andra tredjepartsbibliotek som t.ex. Mocha som i sig sedan är beroende av ytterligare ett bibliotek som heter zLib. RBGui är även beroende av en motor som hanterar fonts, den heter FreeType. Det ska bli spännande utforska allt detta det närmsta dagarna. Jag skall återkomma med lägesrapport!

För att det ska bli lite klarare så bifogar jag en bild:


Inga kommentarer: