tisdag 17 juli 2007

Mamma, jag har ingenting att göra

Det finns ett säkert sätt att märka att ytterligare struktur bethövs i ett stort projekt. Det är när man börjar undra vad man egentligen skall arbeta med för dagen. Sedan Tobias försvann till skogarna har vi inte haft ett möte med hela laget och därför har vi heller inte kunnat styra upp de delmål som är ack så viktiga för produktionen. För min del har de senaste dagarna gått osannolikt trögt och jag har hoppat från projekt till projekt. En av funktionerna jag arbetar med för närvarande är en klass som hanterar de uppgifter som sänds till spelmotorn av antingen motorn själv eller av användaren. Uppgifterna skall sedan utföras på en bestämd tidpunkt eller i ett intervall. Saken är den att en sådan funktion redan finns i och med det kostnadsfria TaskScheduler. Problemet har varit att just TaskScheduler givit buggar i den existerande koden och jag har inte funnit någon lösning ännu. Som tur är så finns det massor att göra även om man inte vet vad alltid.

Igår inledde jag istället arbetet med en kollisionshanterare, som skall avgöra vad som händer vid kollision mellan olika typer av objekt, t ex karaktärer, triggers osv. Tyvärr har jag inga nya bilder att visa men så småningom kommer arbetet med modeller ta större fart och ni kommer få mer att vila ögonen på.

Inga kommentarer: