lördag 21 juli 2007

En skattjakt med ljud

Då var man tillbaka från sin lilla semester, och kan börja arbeta på riktigt.

De flesta konkreta delarna i spelet har ju redan påbörjats, 3D, 2D, animation etc. men ljud saknas fortfarande, vilket fick bli min uppgift för ett tag. Biblioteket jag har tänkt använda mig av heter OpenAL, ett bibliotek som, om man får tro beskrivningen på OpenALs hemsida, verkar minst sagt intressant och mycket användbart.

"The library models a collection of audio sources moving in a 3D space that are heard by a single listener somewhere in that space. The basic OpenAL objects are a Listener, a Source, and a Buffer. There can be a large number of Buffers, which contain audio data. Each buffer can be attached to one or more Sources, which represent points in 3D space which are emitting audio. There is always one Listener object (per audio context), which represents the position where the sources are heard -- rendering is done from the perspective of the Listener."

För att OpenAL ska gå så smidigt som möjligt tillsammans med Ogre så finns tillägget OgreAL vilket jag idag tillbringat en lång stund för att leta efter de headerfiler som det krävde. Dessa verkade spårlöst försvunna, och jag kunde inte hitta mycket information om dem, men efter ett besök bland headerfilerna i en äldre version av Ogre så ordnade det sig. Jag har dock ännu inte lyckats builda OgreAL utan errors, men jag hoppas att det inte ska ta alltför lång tid att få ordning på. Men nu är det dags för en paus, och en god natts sömn.

Godnatt på er!

Inga kommentarer: